Med grunnlag i selvbestemmelsesteorien, teorien om psykologisk empowerment og teorien om helsefremming (salutogenese) utvikler forfatteren i denne boka en modell han kaller myndiggjøringsmodellen. Modellen bygger på faktorene kompetanse, autonomi, tilhørighet og mening, som er «næringsstoffer» mennesket trenger for å mobilisere sin myndiggjøringskraft og håndtere sin sårbarhet. Imidlertid kan ikke noe menneske klare dette fullt ut alene. Vi er avhengig av gode hjelpere på veien, både i barndom, ungdom, voksenliv og alderdom. I en profesjonell sammenheng finnes hjelperne i alle yrker der mennesker arbeider med mennesker.
Myndiggjort og sårbar tar for seg tema som:
- mennesket som myndiggjort og sårbart
- myndiggjøringsmodellen – faglig grunnlag
- myndiggjøringsmodellens fire faktorer
- menneskets selv i lys av myndiggjøringsmodellen
- anerkjennelse – en forutsetning for myndiggjøring
- å være til hjelp i egen og andres myndiggjøring og utvikling
Boka har en solid faglig- og forskningsmessig forankring og henvender seg særlig til studenter og lærere innen ulike helse- og sosialfaglige og pedagogiske studieretninger. Med sin praktiske tilnærming er den også egnet for alle som arbeider med mennesker og som ønsker å bidra til andres og egen myndiggjøring, helse og livskvalitet.